برای او که به شیوه باران پر از طراوت تکرار بود

pavarotti_portrait.jpg

لوچیانو رفت. رفت و پشت پشت حوصله نورها دراز کشید.

پاواروتی درگذشت. ظرف این سه روز ناراحت کننده ترین خبر همین بود. کوچک بودم. ده سال پیش که اولین بار صدایش را از روز هفتم شنیدم. و همان روز عاشق اوپرا شدم. یک دنیای دیگر. قصه هایی که در اوج موسیقی روایت میشد.

اما چیزی که پاواروتی که برایم متمایز می کرد تنها اوپرا نبود. لوچیانو شماره یک بود. صدایی به غایت فاقد لرزش. پزشکی که به دنیایش آورده بود به یاد می آورد که در میان نوزادان صدای گریه لوچیانو به وضوح از دیگران بلندتر می نمود.

و صدای این کودک بعدتر ها قرار بود به در گوش دنیا برای صلح زمزمه کند. صدایی که به شکل حزن پریشان واقعیت بود. و من غرق شوق بودم وقتی که tenors 3 را می دیدم. یادم نمی رود لوچیانو از میکروفون فاصله داشت با این حال پلاسیدو دومینگو و خوزه کارراس با هم به گردش هم نمی رسید.

و چه حس خوبی بود مصاحبه بوچلی که از پاواروتی می گفت. از یک الگو در اوپرا. و اما هیچ کدام از اینها لوچیانو را متمایز نمی کرد. فرار از دگمی و صلبیت بود که تبدیلش کرد به یک موجود دوست داشتنی.

وقتی خواندم که تا 50 سالگی از موسیقی غیرکلاسیک بیزار بود و پاپ رو سبک می دونست. اما تغییر عقیده داد. » متاسفم که خودم رو از شنیدن چنین نواهای قشنگی محروم کردم.»  و وقتی حس کرد دیگه شهرت مفهومی نداره برای آزادی خواند، برای صلح و خوند. با خیلی ها که افتخار می کردن در کنارش بخونند. و بعضی ها که اون افتخار می کرد در کنارشون بخونه. بعد از اینکه دیلایلا رو با تام جونز خوند گفت تمام مدت نگران این بوده که صداش بلرزه. و تام جونز البته استثنا بود.

یک خواننده که برای حقوق بشر برای صلح، آرامش، کودکان و برای شادی می خواند. و این قدر در این راه مصمم بود که به جای اوپراهای فخیم وردی  با گروهی مثل اسپایس گرلز برای زندگی بخونه، زندگی برای همه.  و البته حدی هم وجود داشت: » پاپ موسیقی قشنگیست، خیلی از خواننده ها صدای خوبی دارند. اما آن دختر خانم، اسپیرز را می گویم، به نظر من هیچ هنری ندارد! » و این ها دوست داشتنی ترش می کرد.

و وقتی رفت خیلی ها گریستند. نه برای مردی که صدای شماره یک بود. اوج تنور. نه، برای مردی که انسان بود. شماره هم نداشت. مردی که شکمش اگر بزرگ بود از این رو بود که دلی بزرگ داشت. بدرود بزرگمرد.

11 نظر برای “برای او که به شیوه باران پر از طراوت تکرار بود

  1. كوهيار جون دوسش نداشتم اصلا…قيافه ي لج دراري داشت…شعر همه خواننده ها رو هم خراب مي كرد.مخصوصا آهنگ let it rain جان بن جوي رو…

    كوهيار: سامان جان اولاً من بيشتر از صدا به خاطر شخصيت دوستش داشتم. در ثاني خوب توقعي نيست كه يك خواننده اوپرا رپ يا راك بخونه. مهم اينه تو اوپرا بدون شك استثنا بود.

  2. اين فقط سليقه ي موسيقيايي شماست وگرنه كساني مثل لوچيانو و پاواروتي نمادهاي موسيقي فاخر غرب هستن .

    كوهيار: دوست عزيز به نظر ميرسه شما با اين موسيقي غربي آشنايي چنداني ( حتي در حد اسم) نداريد. اولاً موسيقي كلاسيك بوي‍ژه اوپرا با اون تصوري كه از موسيقي غربي تو ذهن شما نقش بسته تفاوت زيادي داره. در درجه دوم پاواروتي و لوچيانو يك نفرند. لوچيانو نام كوچك پاواروتي بود. سوم اينكه كم نيستند آدم هايي كه سليقه موسيقايي شبيه به من دارند. البته آشناييشون از حد اسم با موسيقي غربي كمي فراتر ميره. برقرار باشيد.

  3. منم تسلیت می گم.
    بعضی موقع ها صداش خیلی ارومم می کرد.
    زندگیه دیگه… .
    از شادی ها بنویس(با اینکه خیلی کم هستند)کوهیار عزیز.
    راستی خیلی کم به من سر می زنی بیشتر بیا خوشحال می شم.

  4. من فکر می کنم تا سال ها اپرا کسی را مثل او ببیند
    راستی جالبه که روزنامه جامجم در مطلبی راجع به او را سلطان پاپ دانسته بود و سخنی از اپرا نکرده بود!

  5. نمی دانم برای منی که لذتی از اپرا نمی برم چرا مرگ لوچیانو این قدر غمبار بود
    نمی دانم برای منی که کمتر از یک ساعت صدایش را گوش کرده ام چه لزومی داشت ساعت 4 صبح به تک تک دوستان اهل موسیقیم این سفر را اطلاع دهم و دوستان اهل موسیقی که همه سنتی کارندو همه چون من هیچ از اپرا نمی داننداین سفر برایشان آنقدر تاثر بر انگیز باشد
    ولی می دانم هنرمند بزرگی را جهان ازدست داد حتی اگر من از هنرش هیچ ندانم!

  6. آدمها سه دسته اند کوهيار عزيز :
    اول کسانی که از زندگی کوچکترند و هيچ وقت اشباع نمی شن
    دوم کسانی که هم قد زندگی اند
    و سوم کسانی که بزرگتر از زندگی اند
    و پاواروتی از اين جنس سوم بود و اکثريتی مطلق ادما از دسته اول اند.
    کامياب باشي

  7. سلام همينكه اميخواني،مينويسي،موسيقي ميشنوي و از همه مهمتر بر دنياي وب ميوزي چون نسيم بامدادي، پس مانايي چون ارژنگ و انديشه موبد متفكر ماني! » انديشه ام ،انديشه ات را ميبوسد تاواريش «

پاسخی بگذارید

