بالاترين و نقض فردگرايي در رشد محتوا

چند روزي مي شود كه باز خدايگان ما را ذوق زده نموده تغييرات اساسي در كار نموده اند و فك كاربران پياده. فلذا ذكر چندين نكت ضرورت دارد.

بحث ما تنها اعتبار و نقش شهرت يك كاربر در راي آوردن لينك نيست. بگذاريد دامنه بحث را وسيع‌تر كنيم. (سعي مي كنيم توضيحات نامربوط به بحث چندان طولاني نشه)

در ارتباطات جمعي براي يك تعامل پايدار و ايجاد نياز به چندين عامل هست تا با توافق جمعي و كاركرد مناسب عوامل يك پديده (مفهوم، موج، خبر) به خوبي انعكاس داده شود. ( تذكر اينكه اين موارد ابزار انتقال محتوا هستند نه ابزار تحليل ارتباط)

1. فرستنده پيام: اولين قسمت در انتقال پيام. توليد كننده محتوا. در بيان خودماني تر نويسنده مطلبي كه قرار است لينكش را بگذاريم.(و يا صاحب عكس، مدركف پرونده و ..)

2. پيام؛ پيام را فرستنده توليد مي‌كند، اين فرستنده است كه تصميم مي گيرد كدام عنصر را برجسته كند، بر كدام ارزش خبري تأكيد كند و چگونه توجه مخاطب را به محوا جلب كند.

3. مجراي انتقال پيام

4. گيرنده (مخاطب)

بالاترين در ديد بسياري رسانه محسوب مي‌شود. حال آنكه چنين نيست. رسانه در تحليل همان فرستنده و توليد كننده محتواست كه چنين نقشي را جز در موارد معدود نمي‌توان براي اين سايت برشمرد.

مجراي انتقال هم نيست. چرا كه مجرا ابزاي است كه فرستنده از طريق تحريك حواس گيرنده يا مخاطب پيام را منتقل و چرخه را تكميل مي‌كند.

بالاترين را مي‌توان حد واسط يك رسانه و مجراي انتقال پيام دانست. از سوي كاربر سايت با برداشت فردي دست به احيا و انتشار خبر اوليه مي‌زند و از سوي ديگر خود سايت و ساز و كار وجذابيت‌هاي خاص آن را مي‌توان مجرا در نظر گرفت.

و اما در اينجا مي‌خواهيم ادعا كنيم كه اعتناي به فرديت و كمك به رشد آن در نهايت به اعتلاي هر چه بيشتر محتوا منجر خواهد شد.

بالاترين را كاربران مي‌سازند. كاربران رونق مي‌دهند. يك كاربر در تعيين ساختار نقش چنداني ندارد محتوا را اما گاه با اعمال نظر شخصي كه ممكن است با استقبال و يا واكنش منفي ديگران مواجه شود ( يك توضيح مهم اينجا ضرورت دارد. جامعه اينترنتي ايراني هنوز بدان حد گسترش نيافته كه مخاطب مستقل خود را داشته باشد. وب ايراني هم توليد كننده محتواست و هم مخاطب آن. فرستنده و گيرنده يكي است)

مشكل حاد و اعتراض اكثر كاربران اما تاثير نام و ميزان اعتبار يك در كسب آرا و ميزان توجه ديگر كاربران است. و اما بايستي در نظر داشت سهم بسيار زيادي از محتواي صفحه اول توسط همين كاربران تعيين مي‌شود. قصد تمركز روي عده خاصي را ندارم. اما با سيستم انرژي بالاترين خواه ناخواه كاربران در سير رقابت ميفتند و احساس مسئوليت بيشتري نسبت به ميزان اعتبار در خود حس مي‌كنند ( يا حداقل ولع بيشتري براي افزودن به اعتبار خود دارند)

اگر دغدغه ما محتوا و كيفيت مطالب دستچين است روند يكسان سازي نام نشان داده شده براي ارسال كننده بدان لطمه جدي خواهد زد. اين حداقل امتيازي است كه براي كاربري كه حداقل 4 تا 6 ساعت را در بالاترين صرف افزودن به محتوا مي‌كند مي‌توان در نظر گرفت. براي گيرنده پيام نيز با در نظر گرفتن محدوديت صرف زمان بايستي اين حق را قائل شد كه واسطه‌‌اي را برگزيند كه شناخت مناسب‌تر و عملكرد شفاف‌تري داشته. ( اين تفاوت هم در توليد كننده محتوا و هم در دلالي آن است. بي‌هيچ ناراحتي بايستي بپذيريم كه تجارت امروز (چه كالا و چه اطلاعات) مديون واسطه‌هاست و از سپاه پاسداران خودمان تا سايت‌هايي مثل آمازون همگي نان واسطه‌گري مي خورند و البته نمونه‌هاي آن طرفي سود خاص خودشان را براي بازار دارند. بفرض در عرصه‌ي اطلاعات ترجيح اين است كه خبر آسوشيتدپرس در مورد كشتار فلان ناحيه كنگو بدليل حضور خبرنگار و نقل از شاهدان عيني بر گزارش تلفني خبرگزاري ديگر كه با واسطه و از منبعي نه چندان مطمئن بدست آمده مقدم بداريم. و در مورد مجرا و واسطه نيز ترجمه همين خبر را در سايت بي‌بي‌سي بر سايت پيك نت و يا سايت‌هاي مشابه)

از سوي ديگر كاربران تازه وارد كه چندان شناخته شده نيستند بدون شك در اين مدعا محقند كه بعضاً لينك ايشان با محتواي حائز اهميت با بي‌مهري كاربران مواجه مي‌شود. اما چاره در پاك نمودن صورت مسئله و از بين بردن تمايزات فردي ميان كاربران نيست. جاذبه نام يك كاربر و كاريزماي ناشي از آن به طبع سابقه عملكرد و فعاليت وي شكل مي‌گيرد و در كنار انرژي هسته‌اي اين حق مسلم را نمي‌توان و نبايستي ازو سلب نمود.

پيشنهادات:

1. برگزاري نظرسنجي در زمينه نمايش يا عدم نمايش نام كاربران پس از ارسال لينك ( بديهي است كه اين نظرسنجي فارغ از رقابت ميان موافقين و مخالفين مي‌تواند بستري باشد جهت بررسي بيشتر و مطرح نمودن راه‌هاي كاربردي‌تر

2. كماكان معتقدم شيوه اختصاص انرژي مهم‌ترين عامل بوجود آمدن چنين وضعيتي و به طبع آن غفلت از كيفيت محتوا است. انرژي زياد عدم مسئوليت در صرف آن را موجب مي‌شود. نمي‌توان كاربري را كه با انرژي بيست هزار تقريباً به تمام لينك‌ها (در بهترين حالت با صرف وقفه‌هاي زماني) راي داده بدين منظور سرزنش كرد. اگر انرژي محدود باشد مطمئناً كاربر وقت بيهوده‌اي را كه صرف مثبت دادن به لينك‌هايي كه حتي اطلاعي از آن‌ها ندارد كند مدت بيشتري را صرف محتوا خواهد كرد و اين هم به سود كاربر قديمي و نيز كاربر جديدي است كه لينك مناسبي گذاشته است.

پ.ن: از تمامي كاربران درخواست مي‌كنيم در صورت موافقت با درخواست نظرسنجي نامشان را در قسمت نظرات جهت اضافه شدن به اين ليست ذكر نمايند.

با تقديم سپاس و احترام

كوهيار گودرزي – ابراهيم نبوي – shahvali ,1000 ,arashtn53 , vertigoneh ,toltek14 , harfehesaab , invisible, azarkhosh, amirreader, halone, sasan54, JOOJOOTALA, shaygan2000, kamal123, aaah123, fatiraja,

Advertisements

6 نظر برای “بالاترين و نقض فردگرايي در رشد محتوا

  1. سلام کوهيار عزيز, من يکم دير رسيدم مثل هميشه, كاملا موافقم با نظرسنجي و مخالف حذف نامه کاربري هستم

پاسخی بگذارید

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی شمایل‌ها کلیک نمایید:

نشان‌وارهٔ وردپرس.کام

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس گوگل+

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google+ خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

درحال اتصال به %s