تایید حکم اعدام متهمان بسیجی قتل‌های محفلی٬ ما و دو نکته‌ی قابل تأمل

6_8605110116_L600
«حکم ﺍعدﺍم چهار تن ﺍز متهمان بسیجی پرونده قتل‌های زنجیره‌ﺍی کرمان» از سوی دیوان عالی تائید شد.
در پرونده «قتل‌های زنجیره‌ای کرمان» که به «قتل‌های محفلی» نیز شهرت دارد، شش تن از اعضای پایگاه بسیج علی‌اصغر مولا در کرمان در تعدادی قتل‌ سازمان‌یافته شماری از شهروندان کرمانی را به قتل رساندند.
اولین حس مخاطب پس از مواجهه با تیتر این خبر چیست؟ پاسخ بسیاری از دوستان من حالتی از ابراز رضایت است. بخش عمده این گروه با اعدام در شکل کلی آن مخالفند و آن را نقض حقوق بشر می‌دانند. حقیقت آن که این پاسخ بیش از آن که از مفهوم عدالت ناشی شود٬ نشان از نیاز فرد در تجدید نظر در ادراکش از فلسفه‌ی حقوق بشر و در ثانی میل نا‌خودآگاهش به انجام یک واکنش خشونت‌‌آمیز است.
نخست: حق حیات بنیادی‌ترین حق بشر است. یک حق بنیادین به هیچ عنوان و تحت هیچ فضیلت نسبی قابل سلب نیست. این بدین معناست که اعدام محکوم و مذموم نیست٬ تنها در صورتی که نهاد جمله بالا شخصی باشد که از نظر ما استحقاق زندگی دارد٬ نهاد جمله را هر چه بگذارید از خامنه‌ای تا صدام و قذافی٬ اعدام خشونت سازمان یافته و قتلی است که با رضایت ما(در جایگاه موافقان آن) و حمایت و بسترسازی قانون صورت می‌پذیرد٬ زمانی که در مواجهه با اولین جمله خبری این متن حسی از رضایت و همراهی مخاطب را فرا بگیرد٬ سزاست تا در خصوص برداشت و نقطه عزیمت خود از حقوق بشر و ارزش‌های انسانی تجدید نظر کند.دوم:‌ میل به اجرای اعدام در خصوص فردی از آن‌ها٬ از طیف منفور دیگران٬ میل به به تکرار یک رفتار خشونت‌بار هم هست که در خصوص خود فرد بطور انفرادی یا گروهی اتفاق افتاده٬ این رفتار می‌تواند توهین نظم حاکمیت در قالب نیروی انتظامی٬ بسیج٬ دستگاه امنیتی و نظایر آن بطور فردی یا اعمال تبعیض در قالب گروه‌ها٬ قومیت‌ها و اقلیت‌های مختلف جامعه باشد٬ در شکل دیگر خود نقض حقوق اساسی افراد جامعه شکلی از تحقیر و نادیده گرفتن گرامت انسانسی است. تحقیر در ذات خود واجد خشونت است و میل به جبران از طریق مقابله به مثل را در فرد برمی‌انگیزد. باری برای تمرین خشونت‌پرهیزی بایستی روند یاد شده را در خود متوقف و ترمیم را در دستور کار قرار بدهیم. (طبعا مقصود من از بند اخیر این نیست که عمده دلایل موافقان با اعدام را می‌توان به میل به خشونت تقلیل داد٬ در خصوص مخالفان گاهی موافق با این مساله اما بایستی به این رویکرد توجه جدی داشت)

پ.ن: عکس مجید کاووسی‌فر متهم به قتل قاضی مقدس را که لحظاتی قبل از اعدام لبخند به لب داشت و برای تماشاچیان اعدامش دست تکان داد٬ نشان می‌دهد. عکس ثبت شده از این لحظه توسط عکاس رویترز به عنوان یکی از عکس‌های برتر دهه انتخاب شد. گرچه محکوم لبخند می‌زند اما طناب دار بر گردن وی نشان از چیرگی مرگ دارد٬ لحظه‌ی هولناکِ وقوعِ نیستی.

«حکم ﺍعدﺍم چهار تن ﺍز متهمان بسیجی پرونده قتل‌های زنجیره‌ﺍی کرمان» از سوی دیوان عالی تائید شد.
در پرونده «قتل‌های زنجیره‌ای کرمان» که به «قتل‌های محفلی» نیز شهرت دارد، شش تن از اعضای پایگاه بسیج علی‌اصغر مولا در کرمان در تعدادی قتل‌ سازمان‌یافته شماری از شهروندان کرمانی را به قتل رساندند.
اولین حس مخاطب پس از مواجهه با تیتر این خبر چیست؟ پاسخ بسیاری از دوستان من حالتی از ابراز رضایت است. بخش عمده این گروه با اعدام در شکل کلی آن مخالفند و آن را نقض حقوق بشر می‌دانند. حقیقت آن که این پاسخ بیش از آن که از مفهوم عدالت ناشی شود٬ نشان از نیاز فرد در تجدید نظر در ادراکش از فلسفه‌ی حقوق بشر و در ثانی میل نا‌خودآگاهش به انجام یک واکنش خشونت‌‌آمیز است.
نخست: حق حیات بنیادی‌ترین حق بشر است. یک حق بنیادین به هیچ عنوان و تحت هیچ فضیلت نسبی قابل سلب نیست. این بدین معناست که اعدام محکوم و مذموم نیست٬ تنها در صورتی که نهاد جمله بالا شخصی باشد که از نظر ما استحقاق زندگی دارد٬ نهاد جمله را هر چه بگذارید از خامنه‌ای تا صدام و قذافی٬ اعدام خشونت سازمان یافته و قتلی است که با رضایت ما(در جایگاه موافقان آن) و حمایت و بسترسازی قانون صورت می‌پذیرد٬ زمانی که در مواجهه با اولین جمله خبری این متن حسی از رضایت و همراهی مخاطب را فرا بگیرد٬ سزاست تا در خصوص برداشت و نقطه عزیمت خود از حقوق بشر و ارزش‌های انسانی تجدید نظر کند.دوم:‌ میل به اجرای اعدام در خصوص فردی از آن‌ها٬ از طیف منفور دیگران٬ میل به به تکرار یک رفتار خشونت‌بار هم هست که در خصوص خود فرد بطور انفرادی یا گروهی اتفاق افتاده٬ این رفتار می‌تواند توهین نظم حاکمیت در قالب نیروی انتظامی٬ بسیج٬ دستگاه امنیتی و نظایر آن بطور فردی یا اعمال تبعیض در قالب گروه‌ها٬ قومیت‌ها و اقلیت‌های مختلف جامعه باشد٬ در شکل دیگر خود نقض حقوق اساسی افراد جامعه شکلی از تحقیر و نادیده گرفتن گرامت انسانسی است. تحقیر در ذات خود واجد خشونت است و میل به جبران از طریق مقابله به مثل را در فرد برمی‌انگیزد. باری برای تمرین خشونت‌پرهیزی بایستی روند یاد شده را در خود متوقف و ترمیم را در دستور کار قرار بدهیم. (طبعا مقصود من از بند اخیر این نیست که عمده دلایل موافقان با اعدام را می‌توان به میل به خشونت تقلیل داد٬ در خصوص مخالفان گاهی موافق با این مساله اما بایستی به این رویکرد توجه جدی داشت)

پ.ن: عکس مجید کاووسی‌فر متهم به قتل قاضی مقدس را که لحظاتی قبل از اعدام لبخند به لب داشت و برای تماشاچیان اعدامش دست تکان داد٬ نشان می‌دهد. عکس ثبت شده از این لحظه توسط عکاس رویترز به عنوان یکی از عکس‌های برتر دهه انتخاب شد. گرچه محکوم لبخند می‌زند اما طناب دار بر گردن وی نشان از چیرگی مرگ دارد٬ لحظه‌ی هولناکِ وقوعِ نیستی.

Advertisements

1 نظر برای “تایید حکم اعدام متهمان بسیجی قتل‌های محفلی٬ ما و دو نکته‌ی قابل تأمل

پاسخی بگذارید

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی شمایل‌ها کلیک نمایید:

نشان‌وارهٔ وردپرس.کام

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس گوگل+

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google+ خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

درحال اتصال به %s