فراخوانی برای تلاش جهت نجات يك مادر از اعدام

  

اکرم مهدوی، زنی که در سال 82 به کمک یک مرد دیگر شوهر 74 ساله خود را که نزدیک به 50 سال از وی بزرگتر بوده به قتل رسانده با تأیید حکم صادره در دیوان عالی کشور و ارسال آن جهت استیذان رئیس قوه قضاییه در معرض اعدام قرار دارد.

 کمپين کمک به اکرم مهدوی از سوی جمعی از فعالان حقوق بشر و مدافعان حقوق زنان به راه افتاده و قصد دارد با جمع اوری کمک مالی و پرداخت آن به شاکيان پرونده از اعدام وی جلوگيري کند.

اکرم مهدوی دوبار ازدواج کرده که هردو ازدواج در سنين پائين و ناخواسته انجام گرفته است واقدام او به ارتکاب قتل ناشی از رشد خشم و خشونت در خانواده در پی يک ازدواج اجباری است.
مينا جعفری، وکيل مدافع اکرم مهدوی می گويد: «الان پرونده در اجرای احکام دادسرای جنائی است وبايد برود پيش رئيس قوه قضائيه تا بتوانند حکم را اجرا کنند ما تمام سعی خودمان را می کنيم که خانواده مقتول رابرای پرداخت ۶۰ ميليون ديه راضی کنيم و اين امر فقط با همکاری مردم ميسر می شود. خانواده اکرم وضع ماليش اصلا خوب نبوده ونيست و به همين دليل هم نمی توانند کمک کنند».

اکرم مهدوی تحت فشار خانواده در آغاز سنين بلوغ با پيوند زناشويي بست كه چهل سال از او بزرگتر بود و حاصل اين ازدواج يک دختر هفده ساله است.

اکرم که خود زن جوانی است، چهار سال پيش به دنبال آشنایی با مرد جوانی و آنگونه که وکيل او می گويد: «به تحريک اين مرد جوان»، شوهر ۷۴ ساله اش را که از نظر سنی جای پدرش بوده به قتل می رساند.

او می افزايد: «اولين ازدواج اکرم مهدوی در سن سيزده سالگی بود. او در سن هیجده سالگی از شوهرش، که پسر دایی او نیز بود، طلاق می گیرد. بعد درسن بيست سالگی با فرد مقتول ازدواج می کند.او از همسر اولش يک دختر شانزده ساله دارد ولی از همسر دومش چون سن بالايی داشته بچه دار نشده است».

مينا می‌گويد:« اين واقعه را می توان از پيامد های ناگوار ازدواج های اجباری دانست».
وی در نامه ای که اخیراً منتشر کرده جهت پرداخت دیه و رهایی از اعدام درخواست کمک نموده است. متن نامه به شرح زیر است:

باسلام و احترام

احتراماً بدین وسیله به استحضار می رسانم اینجانبه، زندانی، «الف.م»، 32 ساله به اتهام قتل شوهر 74 ساله ام مدت چهار سال و نیم در زندان اوین بسر می برم. آنچنانکه شنیده ام اوایل سال 87، اجرای حکم اعدام را در پیش رو دارم.

شاکیان پرونده ام شرط گذاشته اند که با دریافت مبلغ 60 میلیون تومان، رضایت خود را اعلام کنند. اما من و خانواده ام فاقد استطاعت مالی برای پرداخت این مبلغ به شاکیان هستیم و نمی توانیم این مبلغ را تهیه نماییم. دارای یک دختر 17 ساله هستم و همچنین دچار بیماری صرع می باشم . دخترم اکنون مشغول به تحصیل بوده و نیاز زیادی به حضور مادر دارد. اما متاسفانه در این مدت فقط یک بار توانسته ایم همدیگر را ببینیم. دخترم به کسی جز من نمی تواند اتکا کند و با مرگ من، تکیه گاهش را از دست خواهد داد.

لذا خواهشمندم چنانچه در توان و امکان مالی شما مردم عزیز باشد، برای زنده ماندن این حقیر کمک مالی نمایید.

با احترام

میم. الف

جهت جمع آوری کمک برای پرداخت دیه این زندانی و از آنجا که به شناسنامه وی دسترسی وجود ندارد، شماره حسابی توسط وکیل وی افتتاح شده است.

شماره 0302917750001 حساب سیبا نزد شعبه مبارزان بانک ملی، به نام وکیل پرونده، مینا جعفری آماده دریافت کمک های انسان دوستانه به منظور نجات جان این زن است.

از همه دوستاني كه اين مطلب را مي‌خوانند خواهش مي‌كنم در صورت تمايل به كمك جهت نجات جان اين زن از هيچ كمكي دريغ نكنند. تنها تا آخر فروردین فرصت داریم.

پيشنهادها:

1. به وبلاگي كه به همين منظور راه اندازي شده لينك بدهيد. لوگويي تهيه شده كه ميتوانيد از طريق كد ارائه شده در وبلاگ آن را در وبلاگ و سايت خود قرار دهيد.

2. در اين مورد مطلب بنويسيد، در انتشار اين خبر همكاري كنيد.همگان را براي كمك فرابخوانيد.

3. یک نفر در کامنتی نوشته: »

تا کی میخوایم از قاتل ها حمایت کنیم؟ اگر این فرد مسن بر فرض مثال پدر خود ما بود، جز کشتنش به دست خودمون به چیز دیگه ای راضی می شدیم؟» حتی دوستی از آلمان اظهار کرد که دارید از عمل این فرد دفاع می کنید…

ما به هیچ عنوان قصد توجیح عمل مجرمین رو نداریم. من هم نگفتم اگر زنی 50 سال از شوهرش کوچکتر بود حق دارد وی را از بین ببرد. نه. حق حیات هر انسانی اولین و بنیادی ترین حق اوست. بدون ادامه زندگی برخورداری شخص از هیچ کدام از حقوق تصریح شده ی مدنی، سیاسی، اجتماعی و… ممکن نیست. همان طوری که اکرم با وجود تمام سختی ها و مشکلات حق کشتن شوهر خود را نداشته، ما نیز نبایستی در برابر اعدام وی و هر انسانی دیگری بی تفاوت باشیم. اعدام قتل عمد دولتی و ترویج علنی خشونت محسوب میشه. دوست عزیز! ما از قاتلین حمایت نمی کنیم. از حق حیات برای هر انسان حمایت می کنیم. حتی اگر اون مقتول مسن پدر خود ما بود. شک نکن.

پ.ن:الان 14 ساعت از نوشتن این فراخوان میگذره. ققنوس (محمد عزیز نوشت، 200 دلار هم کمک کرد) کمانگیر هم نوشته و 200 دلار هم کمک کرده. داور و خیلی های دیگر هم قراره بنویسند. برای دوستان خارج از کشور به زودی یک حساب پی پال (Pay Pal) ایجاد خواهد شد. فردا در بالاترین موضوع داغ اضافه می کنیم.

پ.ن.2: لطفا اگر امکانش رو دارید تصاویر فیش کمک ها را به آدرس  saveakram@gmail.com  بفرستید.

58 نظر برای “فراخوانی برای تلاش جهت نجات يك مادر از اعدام

  1. میتونست بره دادگاه طلاق بگیره .
    مرد 70 ساله که نمیتونه راست کنه یه مدت غذای سرد میبست به خیک مرده میرفت میگفت این مرد عنین شده میتونست طلاق بگیره .
    خدا داند شاید خود منم بودم همین کار رو میکردم ،

  2. متاسفم که ازدواج اجباری و به طور کلی همه قوانین تبعیض آمیز اینقدر برای زنان مشکل آفرینه. به امید روزی که این قوانین برابر بشن و نه تنها اکرم که تمام اکرم ها و راحله ها و … بتونن آزادانه خودشون زندگی خودشون رو انتخاب کنن.
    ضمنا آیا باید شماره فیش کمک ها را به جایی ارسال کنیم یا نه؟

  3. تا کی میخوایم از قاتل ها حمایت کنیم؟ اگر این فرد مسن بر فرض مثال پدر خود ما بود، جز کشتنش به دست خودمون به چیز دیگه ای راضی می شدیم ؟

  4. ازدواج اجباري هميشه پيامداش دهشتناك بوده
    و همچنان اين معضل ادامه داره…..
    كاش ازدواج اجباري ريشه كن ميشد و مردم به اون درجه از فرهنگ ميرسيدن كه هر كي يك بار به دنيا مياد ..و هر كس نسبت به جسم و روحش مالكه و اين توقه زيادي نيست !
    كاش عوض اين اشتباه اين خانم جدا ميشد
    .
    .

    كاش هاي زيادي وجودداره كه به هيچ درد نميخوره
    اما كاش
    دست ياري ميداديم تا
    اين مادر
    زنده ميماند
    لا اقل به خاطر
    فرزنش!

  5. این همه پدر اعدام میشه

    حالا چی شده فریاد یک مادر اعدام میشه

    یک مادر اعدام میشه سر دادین؟

    مجرم مجرمه

    تازه دخترش ماشاللا الان بزرگ شده!

  6. حرف اعدام پدر و مادر نیست!حرف بی عدالتیست.یک انسان در شرایط اجباری به ازدواج یک پیرمرد درمی آید.شرایط سخت زندگی در چنین موردی اونو به چنین کاری واداشته.اعدام یک حکم سنگین است که متاسفانه در کشور ما به راحتی صورت می گیرد.هیچکس نگاه نمی کند ببیند این آدم در چه شرایطی قرار داشته و آیا چاره ای جز این هم برایش بوده یا نه.در مورد این زن، جامعه کاملا مقصر است.به خاطر همین هم این جامعه است که باید او را از این وضعیت نجات دهد.

  7. درود بر شما و تمتام مبارزان
    دعا می کنیم تا این مادر نجات ÷یدا کرده و اعلام می داریم که ما با اعدام مخالفیم/// با اعدام مخالفیم//با اعدام مخالفیم///با اعدام مخالفیم//با اعدام مخالفیم///با اعدام مخالفیم///با اعدام مخالفیم///با اعدام مخالفیم
    ÷اینده ایران
    زنده باد آزادی
    یاهو

  8. حقش همون اعدامه.چطور پدر خودش را که عامل ازدواج اجباری نبوده نکشته. اون بدبخت پیرمرد چه گناهی کرده . ضمنا از اینکه همدست مرد داشته بوی خیانت نیز می آید

  9. به نظر من اگه خونواده مقتول رضايت دادن در مقابل ديه از اعدام صرف نظر ميکنند خوب چرا بايد ما کاسه داغ تر از آش بشيم؟ اين مثل اينه که طرف به خاطر فقر زندانه پس بايد کمکش کرد از نظر مادي و مجازاتش رو به خدا واگذار کرد بگذريم از اينکه يکسري ميخان سوء استفاده سياسي کنند اونهم به ما مربوط نيست. به نظر من اگه اين گفته ها راست باشند بايد کمک کرد

  10. تلاش شما قابل تقدیر است
    شاید این خانم با این سرنوشتش سالها پیش مرده است لزوما نباید فقظ فیزیک ادم زنده باشه تلاش شما برای حفظ آینده اون دختر 17 ساله است که در آینده با مرگ مادرش و محکوم شدن به این زندگی باید شاهد حوادث تلخ دیگر باشیم .شاید اگر روزی از این ازدواج های اجباری نامناسب جلوگیری میشد امروز این اتفاق رخ نمی داد.

  11. مطمئن باشين با اعدام اين بانو حكومت فاشيست اسلامي ضربه بزرگي نوش جان خواهد كرد . منتظر باشند تا يكي از مراكز مهم اين حكومت در يك لحظه به آسمان برود

  12. کمک کردن خوبه…ولی اگه یه اقایی بزنه زنش رو بکشه هم حمایتش میکنیم …کار این خانم از یک بابت قابل ترحمه …اون هم بخاطر ازدواج اجباری …ولی این اصلا توجیه پذیر نیست که بره با یک آقای دیگه بریزی روی هم …و بره شوهر اولش رو بکشه …تازه فکر کنم شوهر سابقش …خونه اش رو برای همین خانم گذاشته بود ..
    شاید به جای جمع آوری کمک برای یک نفر ….همه جمع میشدیم قانون رو اصلاحمیکدیم …نهاینکه برای هر قتلی که ازدواج اجباری در اون شبیه به پیراهن عثمانه ….پول جمع آوری کنیم

  13. اگر يه توضيحي هم در باره انگيزه قتل مي كردين شايد كمك مي كرد، مثلا آيا شوهر 75 ساله اون شكنجه مي داده ؟؟؟

  14. ابتدا تشکر می کنم از زحمتهای شما
    ضمن محکوم دونستن اعدامهای پیاپی که در این سالها به اوج خودشون رسیدن آرزومندم که این حمایتها ذره ایی موثر واقع بشه
    دفاع از این بانو که مشکلات شدید روحی داشتن به منزله دفاع از قتل نیست . دفاع از حقوق بیماران و اعتراض به حق طلاق یک جانبه آقایان ؛ اعتراض به ضعف حمایت از خانواده ها . و مسلما اعتراض به قتل دولتی ست .

    «ای روح بزرگ ! مرا از انتقاد کردن دیگران و محکوم نمودن آنها قبل از آنکه دو هفته تمام با کفشهایشان راه رفته باشم ، بر حذر گردان»

    پیروز باشید و سربلند
    میترا پرتو
    دختری که برای عشق ایران و آزادی می جنگد http://banooyeirani.blogfa.com/

  15. من نمی تونم بپذیرم که اون خانم راه دیگری نداشته. اما می دونم که اون آخرین حلقه از یک زنجیره معیوبه. و تمام گناه به گردنش نیست.
    امیدوارم نجات پبدا کنه.

  16. من فقط می دونم با اعدام مخالفم،هرکس باشه،هرچقدرهم که مجرم باشه!لعنت به این اعدام که تروخشک تو آتیشش می سوزند!یه مادرو می کشه،یه دختر تنها میشه ومعلوم نیست چه چیزی منتظرشه!

  17. man kolan ba edam mokhalef hastam ama in khanom ham kare khobi nakarde ke shoharesho koshte rahhaye digari ham vijod dare…….be nazaram boye khianat miad…..karesh manteghi naboode……….. man be khanevadeye maghtole hagh midam

  18. عامل این جنیات رژیمی است كه هر روز زندگی را به تمام مردم تنك و تار میكند و فرهنگ عقب افتاده ارتجایی را با چنگ و دندان در مدارس و جساجد كه اكر كسی را در انجا پیداكند و در هر دستگاه صعمی وبصری در افكار مردم فرو میكند كه در طرف دیكر فقر را به همه مردم تحمیل میكند كه كودگان بی دفاع را مجبور به ازدواج با هر سن بالای میكند. اگر در خارج كه كافر و وحشی مداینند ش كسی با كودك زیر ١٨ سال ارتباط جنسی بگیرید به زندان محكوم میشود به جرم كودك ازاری
    شرم بر اخوندا . برای نجات همه قربانیان این رژیم از سنگسار و اعدام و شلاق باید این رژیم را تحت فشار داخظی و خارجی قرار داد
    كمیته بین المللی علیه اعدام و سنكسار بپوندید
    http://www.adpi.net/

  19. اکرم قربانی فقر فرهنگی است. کسانی که با اعدام اکرم موافقند آیا اگر اکرم خواهرشان و یا مادرشان بود بازهم با اعدامش موافق بودند. خانواده همسر در ازای مبلغی رضایت میدهند پس چرا ما در حکم اعدام پافشاری کنیم؟ توروخدا اینقدر ساده حکم اعدام صادر نکنید.

  20. به نظر منم كار درستي نكرده ميدونيد با 60 مليون ميشه چند تا بچه كوچيك كه حق درس خوندن وحتي زندگي كردن ندارن وهمه زندگيشون فروش روزنامه وادامسه از كنار خيابونا جمع كرد
    من خودم يه زنم ونميگم حق اين خانوم مرگهاما نميدونم حمايت از اون هم درست يا نه
    موفق باشيد

  21. be nazare man hich kodoom az in dalayel tojihi baraye eghdam be ghatl nist. HEMAYAT AZ YE GHATEL KHODESH MOSHAREKAT DAR GONAHIE KE OON ANJAM DADE YA BE HICH NAHV GHABELE TOJIH NIST.

  22. /به هر حال من با مجازات اعدام مخالفم. دراين مورد نيز مانند مورد كبرا رحمان پور وارد عمل مي شوم.به ويژه در مورد زنان بايد فعال تر و هوشيار تر باشيم. اما عزيزان موضوع را بيهوده ساده وجانبدارانه نكنيد. اين كه آن آقا پير مرد بوده يا اكرم در تنگنا قرارگرفته دليلي براي صدور مجوز ضمني قتل نمي شود. بايد در محور نجات از اعدام جداگانه مبارزه كنيم و در محور ريشه يابي هاي قتل و ازدواج اجباري واين مسائل باز راه مبارزه بپيماييم اما در همان حال قتل آن پير مردهم كه چه بسا از استيصال تنهائي و نياز به مراقبت در اين جامعه بي ترحم رفته است و زن جوان و نيازمند گرفته جاي دفاع ندارد در مورد كبرا رحمان پور به واقع با مرد خبيثي روبرو بوديم اما روش ما بازهم شضكستن كاسه كوزه به سر آن مرد ومادرش نبود.بايد در محورهاي جداگانه با رويكردي انساني ويگانه وقابل دفاع درمقابل مردم آگاه وارد كارزاز شويم . به هرحال حالا كه شروع كرده ايد دستتان درد نكند اما كاري نكنيد كه افكار عمومي را از خود نا اميد كنيد. با شما هستم . زودتر بجنبيد . من براي روش كسب رضايت از اولياي دم آماده ام اگر مانند مورد كبرا با شكست مواجه نشويم اما آنجا افغكار عمومي آگاهان حسابي با ما بود . كار تدبير هم مي خواهد. راستي با رفيقم ناصر زرافشان يراي جنبه حقوقي رضايت و تماس با وكيل طرفين تماس بگيريد.

  23. دورو بر شما اینم از جمهوری مااا بله این انصاف هستش چرااا چون قران گفته من شاشیدم توی قران مجید من کافر هستم …..

  24. ما یه کمپ کوچیک تشکیل دادیم برای کمک به یه جوون دانشجوی بیکار که به خاطر یه تصادف و صدور حکم دیه براش تو زندان به سر می بره.
    اسم این جوون علی هست.علی خیلی به کمک شما نیاز داره تا در اوج جوونی عمرش تو زندان تلف نشه….
    تو رو خدا به وبلاگ برید و کمکش کنید .مدارک لازم رو هم تو وبلاگ می ذارم تا باورتون بشه….
    اگه نمیتونین کمک مالی کنین حداقل واسه اون هم تبلیغ کنین و آدرس وبلاگش رو تو سایتتون بذارین و به دیگران انتقال بدین …….
    ممنونم
    آدرس سایت اینه:
    http://www.alirezaee218.blogfa.com/

    http://www.alirezaee218.blogfa.com/

    کمکش کنید………

  25. سه‌تن از اعتصاب کنندگان زن روانه‌سلولهای انفرادی شدند.

    به گزارش کمیته‌حمایت از اعتصاب غذای سراسری زندانیان سیاسی و مدنی کرد، روناک صفازاده، هانا عبدی و فاطمه گفتاری، فعال زنان و ازاعضای انجمن فرهنگی واجتماعی زنان آذرمهرکُردستان و همکار و عضو کمپین یک میلیون امضا، که به جمع اعتصابیون پیوسته بودند، به مدت 3هفته ممنوع الملاقات و به سلول های انفرادی منتقل شده اند.

  26. ما زنان آزادی خواه و برابری طلب خواستار ازادی هر چه زودتر زندانیان سیاسی هستیم
    چطور اخوند ها با این همه خلافی که در کشور انجام می دهند از تجاوز گرفته تا دزدی و فروش دختران سرزمینمان به شیخ نشینهای عرب
    ننگ بر شما باد

بیان دیدگاه